「頭を使え!」名門音楽大学教授による効率よく能力を高める練習法とは?

「頭を使え!」名門音楽大学教授による効率よく能力を高める練習法とは?
2012年9月25日 ライフハッカー[日本版]

Noa Kageyama氏はアメリカの名門ジュリアード音楽院で学んだバイオリニストです。卒業後はインディアナ大学にてスポーツ心理学の博士号を取得し、現在はジュリアード音楽院の教授として、本番でベストパフォーマンスを引き出す方法を指導しています。今回はNoa Kageyama氏が「最も効率良く能力を高める方法」について語ります。

「学問に王道なし」と言われますが、これは学問に限らず仕事でもスポーツでも同じことが言えるでしょう。ただ、目標を達成するのに「近道」はない一方で、練習方法を間違えれば大変な「遠回り」になるのは確かです。プログラミング、ライティング、楽器の練習など、私たちはさまざまな練習に多くの時間を使いますが、正しい練習方法を知っていれば、より効率良く、効果的にスキルを習得できるでしょう。

私は2歳のときからバイオリンを弾き始めましたが、常に思い浮かぶ疑問が1つだけありました。それは「1日何時間練習したら十分なのか」ということでした。

■音楽家の答え

その疑問に対する答えを探すため、私は偉大な音楽家たちの文献を読みあさりました。20世紀を代表するピアニスト、ルービンシュタインはインタビューの中で「誰でも1日4時間以上練習する必要はないはずだ」と述べています。彼は、もしそれだけの練習時間が必要なら、それは練習方法に問題があると言ったそうです。

バイオリニストのミルスタインは教師のアウアーに「1日に何時間練習したらいいか」と聞きました(英文)。アウアーは「頭を使って練習するなら1時間半だけでいい」と答えたそうです。

「バイオリニストの王」と呼ばれたハイフェッツでさえ「過剰な練習は練習が足りないのと同じくらい悪いこと」と言ったそうです。彼は1日平均3時間程度しか練習しておらず、日曜日には全く練習しなかったそうです。

彼らを見るかぎり、1日4時間練習すれば十分なように思えます。次に、K. Anders Ericsson博士の研究結果について見てみましょう。

■心理学者の答え

人間が能力を高める方法というテーマにおいて、心理学者のEricsson博士は世界的権威と呼べる人物でしょう。彼の研究(PDFファイル)はいわゆる「10000時間の法則」のベースになっているものです。10000時間の法則とは「どんな分野の能力でも、達人レベルまで高めるためには10年もしくは10000時間の計画的訓練が必要」という仮説です。ちなみに、私は音楽家として国際的に評価を得られるレベルになるまでには15~25年の修練が必要だと思っています。

これはとても長い時間ですが、注目するべきポイントは「計画的訓練」という言葉です。計画的訓練とは高度な技術の習得を目指すために頭を使う練習であり、それ以外の訓練(単なる繰り返し練習など)とは区別して考える必要があります。

■繰り返し型練習の種類

音楽家が練習しているところを見たことがあるでしょうか? ほとんどの練習は下の3つに分けられます。

1. 練習回数更新型
この練習は単純に同じことの繰り返しです。例として、テニスのサーブ、ピアノの小節、プレゼンテーションの予行演習などといったものです。一見熱心に練習しているように見えますが、大部分は何も考えずに同じ動作を繰り返すだけです。

2. 自動運転型
この練習は1セットの動作を自然にできるようになるまで繰り返す練習です。営業トークのフレーズを3セット通して練習する、ゴルフコースを一周するなど、一通りの動作を行います。

3. ハイブリッド型
上記2つを組み合わせたものがハイブリッド型練習です。私にとって練習とは「気に入らない音がするまで演奏し続けること」でした。気に入らない音を見つけたらすぐに演奏を止めて、その部分の小節を何度も繰り返し演奏します。気に入らない音がしなくなれば演奏を再開し、また気に入らない音が聞こえたら止める。その繰り返しです。

ただ残念ながら、上記のような「繰り返すだけの練習」には3つの問題点があります。

■「繰り返し型練習」3つの問題点

1. 時間の無駄になる可能性が高い
ただ繰り返すだけの練習は「建設的な学び」になりません。多くの場合、「何時間・何日・何週間も続けながらほとんど上達しない」という状態になってしまうでしょう。さらに問題なのは、気づかぬうちに「悪いクセ」を覚えてしまい、練習自体がマイナス効果を生んでしまうことです。また、その「悪いクセ」を取り除くのに、さらに多くの練習時間がかかることにもなるでしょう。あるサクソフォン奏者はこう言ったそうです。「正しい練習は演奏を完璧にするだけではなく、完璧な状態を持続させる」と。

2. 自信を持つ妨げになる
このような練習は自信を持つ妨げにもなります。繰り返し型練習は「完成イメージ」を持たずに練習していることが多く、もし間違いなく演奏できたとしても、心の奥には不安が残ります。厄介なことに、この不安は本番で現れてしまうのです。本番で自信を得るためには、「継続的な成功体験があること」、「偶然できるのではなく、いつでもできる状態であること」、「なぜ成功できたかわかっていること」、この3つの状態を作っておく必要があります。また、演奏するための技術も把握しておきましょう。

3. 練習が「やっつけ仕事」になってしまう
繰り返し型練習はつまらないものです。私たちはこれまで、家族や先生に「これを10回練習しなさい」とか「あれを3時間やりなさい」と言われた経験があると思います。しかし、よく考えてみれば、練習時間が多くても成功するとは限りません。必要なのは「練習時間に基づいた目標」ではなく「結果に基づいた目標」なのです。つまり、「これを3時間練習する」という目標ではなく「納得いく音が鳴るまで練習する」という目標を立てることです。

■目指すべき練習とは「頭を使う練習」

繰り返し型練習がダメなら、どのような練習を目指せばいいのでしょうか? それは「頭を使う練習」です。頭を使う練習とは、科学的なアプローチを使った練習方法のこと。繰り返し型練習のように、やみくもに行うのではなく、問題の定義、仮説の組み立て、検証などの「科学的思考プロセス」を通して練習することです。

通常、この科学的練習には長い時間がかかります。また、全体を通したものよりも細部の練習に時間をかけることになるでしょう。音楽家であれば、演奏曲が始まる最初の音に細心の注意を払い、イメージしたそのままの音が再現できるまで練習を重ねるはずです。

この練習は、科学的なので「客観性」も重要な要素です。したがって、自分のパフォーマンスを録画・録音して、継続的に改善点を探っていくことも重要になってきます。自分自身を鋭い目で観察して、どんなミスがあったのか、何が良かったのかなどを探してみてください。例えば、注目している部分の音は高すぎたのか、低すぎたのか、大きすぎたのか、小さすぎたのか、長すぎたのか、短すぎたのか...。音が「少し高く、長かった」なら、その程度はどのくらいでしたか? 自分の中にあるイメージとどれくらい違う音でしたか? それに対してどんな対策ができそうですか? 継続して結果を出すために何ができそうですか? 練習したセッションを毎回録音していたとして、最新の練習では狙った音がうまく出ていましたか? その時の雰囲気は聴衆に届きそうですか? 伝えたいメッセージはうまく伝わりそうですか? 

とても大変ですが、このように抜け目なく自問していくのが理想的です。

まとめると、何が問題なのかを把握し、なぜ起こったかを調べて、どう改善できるかを考える。簡単そうに聞こえるかもしれませんが、この練習方法を理解するのに私は何年もかかりました。ただ、これは23年間のバイオリン練習の中で最も価値のある「学び」だったと思います。また、私が現役バイオリニストを引退後、新しいスキルを習得するときも、この学びは十分生かされることになりました。重要なのは、練習にかけた時間の長さではなく、どのように練習をしたかということなのです。

最後に、私が若い頃の自分に送りたいアドバイスを5つ紹介しますので参考にしてみてください。

■効率的なスキル習得に必要な5つのアドバイス

1. 集中力がすべて
練習時間は自分が集中できる長さに収めておくこと。人にもよりますが、10~20分、長くても45から60分程度でしょう。

2. タイミングもすべて
一日の中で最も元気な時間を探しましょう。朝早くかもしれないし、ランチの直前かもしれません。練習をするならこのような生産的な時間を選ぶようにしましょう。苦手な時間帯には仮眠を取るのがオススメです。

3. 記憶力をアテにしない
練習ノートを作りましょう。練習計画を立てて、目標を書き込み、練習で発見したことを記録するためです。Mihaly Czikszentmihalyi氏が言うように、練習に集中するするコツは「練習する目的を常にハッキリさせておくこと」です。練習から得たいものは何か(どんな音が弾きたいとか、どんなフレーズや言い方を試してみたいか)など、常に完成イメージを意識しましょう。もちろん、改善点を探し続ける姿勢も忘れずに。

新しく気づいたことや、解決策を思い付いたときは、迷わず書き出してください。しっかり意識を集中して練習に取り組めば、小さな改善点や発見はいくつも見つかるはずです。

4. がんばるのではなく、賢くなる
物事がうまくいかないとき、原因は単純に練習が足りないだけということもありますが、思い切って方向転換をしないといけない場合もあります。

私がジュリアーノ時代にパガニーニのカプリス第24番を練習していた時のことです。特定の音を響かせるため、私は練習に練習を重ねていました。しかし、どれだけ練習しても良い音は出ず、指から血がにじみ出るだけでした。そこで私は、明らかに効果の出ていない練習を止めることにしました。1日か2日ほど問題解決策をブレインストーミングして、アイデアが頭に浮かんだらすぐに書き出すようにしました。そして、有望なアイデアが出てきたら実際に試して検証する。これを繰り返し、なんとか壁を乗り越えることができました。

5. 常に問題解決型思考で目標達成を目指す
「繰り返し型練習」はとても簡単にできてしまうので注意が必要です。下記にある「6つの問題解決モデル」を活用して、常に頭を使って練習するようにしましょう。

1. 問題を定義する(結果はどうだったか、それをどう変えたいか)
2. 問題を分析する(何がその結果を引き起こしているか)
3. 解決案を出す(何をしたら、結果を改善できるか)
4. 解決案を検証して、効果のある案を選ぶ(どれが最も効果があるか)
5. 選ばれた解決策を実行する(練習して変化が持続するようにする)
6. 効果の確認をする(望んだ結果が得られ続けているか)

■時間は貴重なもの

上記のアドバイスは、音楽だけでなく、他のどんな分野のスキルアップにも使えます。人生は短く、時間は貴重なもの。スキルアップのために練習するなら、正しい方法で効率的に行いましょう!

Noa Kageyama(原文/訳:大嶋拓人)




The Most Valuable Lesson I Learned From Playing the Violin | Creativity Post
By Noa Kageyama, Ph.D. | Jul 28, 2012

Synopsis
The seemingly obvious lesson that only took me twenty-three years to learn.
You have probably heard the old joke about the tourist who asks a cab driver how to get to Carnegie Hall, only to be told: "Practice, practice, practice!"

I began playing the violin at age two, and for as long as I can remember, there was one question which haunted me every day.

Am I practicing enough?

What Do Performers Say?
I scoured books and interviews with great artists, looking for a consensus on practice time that would ease my conscience. I read an interview with Rubinstein, in which he stated that nobody should have to practice more than four hours a day. He explained that if you needed that much time, you probably weren’t doing it right.

And then there was violinist Nathan Milstein who once asked his teacher Leopold Auer how many hours a day he should be practicing. Auer responded by saying “Practice with your fingers and you need all day. Practice with your mind and you will do as much in 1 1/2 hours.”

Even Heifetz indicated that he never believed in practicing too much, and that excessive practice is “just as bad as practicing too little!” He claimed that he practiced no more than three hours per day on average, and that he didn’t practice at all on Sundays.

It seemed that four hours should be enough. So I breathed easy for a bit. And then I learned about the work of Dr. K. Anders Ericsson.

What Do Psychologists Say?
When it comes to understanding expertise and expert performance, psychologist Dr. Ericsson is perhaps the world’s leading authority. His research is the basis for the “10,000-hour rule” which suggests that it requires at least ten years and/or 10,000 hours of deliberate practice to achieve an expert level of performance in any given domain – and in the case of musicians, more like 15-25 years in order to attain an elite international level.

Those are some pretty big numbers. So large, that at first I missed the most important factor in the equation.

Deliberate practice.

Meaning, that there is a specific type of practice that facilitates the attainment of an elite level of performance. And then there's the other kind of practice that most of us are more familiar with.

Mindless Practice
Have you ever observed a musician (or athlete, actor, trial attorney) engage in practice?

You'll notice that most practice resembles one of the following distinct patterns.

1. Broken record method

This is where we simply repeat the same thing over and over. Same tennis serve. Same passage on the piano. Same powerpoint presentation. From a distance it might look like practice, but much of it is simply mindless repetition.

2. Autopilot method

This is where we activate our autopilot system and coast. Recite our sales pitch three times. Play a round of golf. Run through a piece from beginning to end.

3. Hybrid method

Then there's the combined approach. For most of my life, practicing meant playing through a piece until I heard something I didn't like, at which point I'd stop, repeat the passage over and over until it started to sound better, and then resume playing until I heard the next thing I wasn't pleased with, at which point I'd repeat the whole process over again.

Three Problems
Unfortunately, there are three problems with practicing this way.

1. It is a waste of time

Why? For one, very little productive learning takes place when we practice this way. This is why you can "practice" something for hours, days, or weeks, and still not improve all that much. Even worse, you are actually digging yourself a hole, because what this model of practicing does is strengthen undesirable habits and errors, increasing the likelihood of more consistently inconsistent performances.

This also makes it more difficult to clean up these bad habits as time goes on – so you are essentially adding to the amount of future practice time you will need in order to eliminate these undesirable tendencies. To quote a saxophone professor I once worked with: “Practice doesn’t make perfect, practice makes permanent.”

2. It makes you less confident

In addition, practicing mindlessly lowers your confidence, as a part of you realizes you don’t really know how to produce the results you are looking for. Even if you have a fairly high success rate in the most difficult passages, there's a sense of uncertainty deep down that just won't go away.

Real on-stage confidence comes from (a) being able to nail it consistently, (b) knowing that this isn’t a coincidence but that you can do it the correct way on demand, because (c) you know precisely why you nail it or miss it – i.e. you have identified the key technical or mechanical factors that are necessary to play the passage perfectly every time.

3. It is mind-numbingly dull

Practicing mindlessly is a chore. We’ve all had well-meaning parents and teachers tell us to go home and practice a certain passage x number of times, or to practice x number of hours, right? But why are we measuring success in units of practice time? What we need are more specific results-oriented outcome goals – such as, practice this passage until it sounds like XYZ, or practice this passage until you can figure out how to make it sound like ABC.

Deliberate Practice
So what is the alternative? Deliberate, or mindful practice is a systematic and highly structured activity, that is, for lack of a better word, more scientific. Instead of mindless trial and error, it is an active and thoughtful process of hypothesis testing where we relentlessly seek solutions to clearly defined problems.

Deliberate practice is often slow, and involves repetition of small and very specific sections of a skill instead of just playing through. For example, if you were a musician, you might work on just the opening note of a solo to make sure that it “speaks” exactly the way you want, instead of playing the entire opening phrase.

Deliberate practice also involves monitoring one’s performance - in real-time and via recordings - continually looking for new ways to improve. This means being observant and keenly aware of what happens, so that you can tell yourself exactly what went wrong. For instance, was the first note note sharp? Flat? Too loud? Too soft? Too harsh? Too short? Too long?

Let’s say that the note was too sharp and too long with not enough of an attack to begin the note. Well, how sharp was it? A little? A lot? How much longer was the note than you wanted it to be? How much more of an attack did you want?

Ok, the note was a little sharp, just a hair too long, and required a much clearer attack in order to be consistent with the marked articulation and dynamics. So, why was the note sharp? What did you do? What do you need to do instead to make sure the note is perfectly in tune every time? How do you ensure that the length is just as you want it to be, and how do you get a consistently clean and clear attack to begin the note so it begins in the right character?

Now, let’s imagine you recorded each trial repetition, and could listen back to the last attempt. Does that combination of ingredients give you the desired result? Does that combination of elements convey the mood or character you want to communicate to the listener as effectively as you thought it would? Does it help the listener experience what you want them to feel?

If this sounds like a lot of work, that's because it is. Which might explain why few take the time to practice this way. To stop, analyze what went wrong, why it happened, and how they can produce different results the next time.

Simple though it may sound, it took me years to figure this out. Yet it remains the most valuable and enduring lesson I learned from my 23 years of training. In the dozen or so years since I put down my violin, the principles of deliberate practice have remained relevant no matter what skill I must learn next. Be it the practice of psychology, building an audience for a blog, parenting, or making the perfect smoothie, how I spend my practice time remains more important than how much time I spend practicing.

How to Accelerate Skill Development
Here are the five principles I would want to share with a younger version of myself. I hope you find something of value on this list as well.

1. Focus is everything

Keep practice sessions limited to a duration that allows you to stay focused. This may be as short as 10-20 minutes, and as long as 45-60+ minutes.

2. Timing is everything, too

Keep track of times during the day when you tend to have the most energy. This may be first thing in the morning, or right before lunch. Try to do your practicing during these naturally productive periods, when you are able to focus and think most clearly. What to do in your naturally unproductive times? I say take a guilt-free nap.

3. Don't trust your memory

Use a practice notebook. Plan out your practice, and keep track of your practice goals and what you discover during your practice sessions. The key to getting into “flow” when practicing is to constantly strive for clarity of intention. Have a crystal clear idea of what you want (e.g. the sound you want to produce, or particular phrasing you’d like to try, or specific articulation, intonation, etc. that you’d like to be able to execute consistently), and be relentless in your search for ever better solutions.

When you stumble onto a new insight or discover a solution to a problem, write it down! As you practice more mindfully, you'll began making so many micro-discoveries that you will need written reminders to remember them all.

4. Smarter, not harder

When things aren't working, sometimes we simply have to practice more. And then there are times when it means we have to go in a different direction.

I remember struggling with the left-hand pizzicato variation in Paganini’s 24th Caprice when I was studying at Juilliard. I kept trying harder and harder to make the notes speak, but all I got was sore fingers, a couple of which actually started to bleed (well, just a tiny bit).

Instead of stubbornly persisting with a strategy that clearly wasn’t working, I forced myself to stop. I brainstormed solutions to the problem for a day or two, and wrote down ideas as they occurred to me. When I had a list of some promising solutions, I started experimenting.

I eventually came up with a solution that worked, and the next time I played for my teacher, he actually asked me to show him how I made the notes speak so clearly!

5. Stay on target with a problem-solving model

It's extraordinarily easy to drift into mindless practice mode. Keep yourself on task using the 6-step problem solving model below.

1. Define the problem (What result did I just get? What do I want this note/phrase to sound like instead?)
2. Analyze the problem (What is causing it to sound like this?)
3. Identify potential solutions (What can I tweak to make it sound more like I want?)
4. Test the potential solutions and select the most effective one (What tweaks seem to work best?)
5. Implement the best solution (Reinforce these tweaks to make the changes permanent)
6. Monitor implementation (Do these changes continue to produce the results I’m looking for?)

Or simpler yet, try out this model from Daniel Coyle’s excellent book The Talent Code.
1. Pick a target
2. Reach for it
3. Evaluate the gap between the target and the reach
4. Return to step one

Make Your Time Count
It doesn’t matter if we are talking about perfecting violin technique, improving your golf game, becoming a better writer, improving your marketing skills, or becoming a more effective surgeon.

Life is short. Time is our most valuable commodity. If you're going to practice, you might as well do it right.

Adapted from an article that originally appeared at The Bulletproof Musician.

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